1830-luvulla, muotityyleissä naisilla, suurten hameiden yllä, “lampaan” tai “bigotin” yläpuolella oli suuri osa hihasta, ihanteellisesti kapealla matalalla vyötäröllä. Raskaiden vaatteiden tarkoitus naisilla oli näyttää vyötärö ja sen alla vielä enemmän vyötäröä. Se oli viimeinen hylkäys efektistä, jonka nimi oli C:n Empiiri siluetti. Raskaat vaatteet, kuten brokadi, tuli takaisin muotiin, ja monet 18. vuosisadan puvut tuotiin alas Atticuksesta sekä leikattiin uusiin vaatteisiin. Olkapään ja hihan yhdistelmä, joka oli suuri monissa vaatteissa, oli tarpeeksi 1830-luvun vaatteille.

Yleiset trendit

1840-luvun keskikohdasta alkaen, romanttinen muoti oli nähtävillä tyyleissä ja taiteessa, kauneuden kokemisen korostuksella ja vahvasti painottaen maalauksellisen identiteetin voimakasta tunnetta. Hihat olivat suosittuja pääntien, kaulakorun ja päähän kuuluneen korukappaleen lisäksi ja viimeisen ajan tyyliin. Innovaatiot rullakuvioitujen vaatteiden ansiosta uudistivat koko muotia. 1820-luvun runsaat värit, kuten turkkilainen punainen, olivat vielä käytössä, but herkät kuviot vaalealla taustalla olivat suosittuja. Sopivampi kuviointi poisti tarpeen tummemmalle ääriviivalle tyylissä ja uusi vihreä väri ilmestyi epätavallisiin kukkakuvioihin. Raitojen ja kukkien yhdistelmä oli muodikas.
Kokonaisuudessaan, naisten muoti näytti pienen vyötärön leveyden olkapäähän verrattuna. Naisten olkapäät saivat raskaat hihat.

Naisten muodin tarkastelu

Romanttisen ajan aikana, pukujen olkapäät riippuivat ja hihoista tuli isoja. Vihreät ja ruskeat värit olivat suosittuja. Naisilla oli putkikiharoita hiuksissaan. Myöhemmin siitä tuli koristeltu torni, jossa oli korkeita silmukoita. Morsiamet pitivät näitä myös. Pitsistä tuli suosittu elementti.

Puku

Muodikkaalla naisellisella muodolla, viistoilla hartioilla, pallomaisella rintakehällä, kapealla vyötäröllä varustettu leikattu hame korostettiin eri tavoin. Vuoteen 1835 mennessä, pieni vyötärö oli korostettu leveällä vyöllä (muoti joka alkoi 1820-luvulla). Myöhemmin vyötärö ja lantio olivat rajattomat mutta katkaisivat kehon ja alkoivat pienestä pisteestä etupuolelta. Muodikkaasti, rinnat olivat yksilöllisesti valkoisia ja Bodis luotiin siksi että korostettiin näitä muotoja.

Iltapuvussa, laajassa kaula-aukossa ja kapeissa hihoissa, jotka yltivät kyynärpäähän asti, oli yhdistetty keskipituisiin käsineisiin. Olkapään leveys oli usein korostettu kerättyjen tai laskostettujen paneelien johdosta ja hartioiden ympärille vaakasuorassa järjestetyssä kankaassa. Aamupuvuissa oli usein korkeat kaulukset ja olkapään leveys oli korostettu leveillä kauluksilla, joka linkittyi Gigot-hihaan. Kesä-iltapäivän puvussa oli leveitä kauluksia kuten iltapuvuissa, mutta pitkillä hihoilla. Hame sijoitettiin Bodiksen keskikohtaan ja pidettiin pellava- tai puuvillatärkkelyksellä.
Vuoden 1835 aikana, hameen pituus laski ylä- ja keskiluokan naisilla nilkkapituudesta lattiapituuteen. Se oli pieni yksikkö tietoa naisten muodista ja sen historiasta. Meidän pitäisi kaikkien tietää tämä ennen kuin sanomme kohteliaisuuden naiselle hänen ulkonäöstään, kauneudestaan ja muotitajustaan.